söndag 17 juni 2012

Att vara kallad...

Åke Bonniers Tankar för dagen

Att vara kallad till Guds rike är att vara kallad till gemenskap med min medsyster och medbroder. Den gemenskapen handlar om kärlekens gemenskap där jag ser att i min medsyster och medbroder möter mig Jesus själv. Jag är då kallad att leva kärleken, att ta kärlekens initiativ.

Det är sannerligen inte alltid så enkelt. Men kallelsen är lika fullt där. Jag får koncentrera mig på det goda hos min medmänniska, oavsett vem och försöka se på tillvaron ur hans eller hennes perspektiv. Om vi verkligen gör det förändras tillvaron både runt omkring oss och i oss och Guds rike vinner alltmer mark. Till detta är Du kallad.

Men våra argument emot då? ”Inte kan väl jag vara en gudsrikesmedarbetare? Inte tror väl jag tillräckligt? Ja, du vet…jag är inte så religiös”.

När Gud kallar mäter Gud inte vår tro. Det viktiga är att vilja svara JA, svara JA på kallelsen till ett djupare liv, svara ja till kallelsen ut på ett äventyr där Du inte vet vart det bär hän.

Du är kallad till Guds rike – ett sammanhang med enorma möjligheter, ett sammanhang som ger ny syn och fördjupad glädje, ett sammanhang där det inte handlar om att meritera sig.
Säg JA!
Åke Bonnier, biskop electus