tisdag 19 juli 2011

Apostladagen

Tankar inför helgen på Svenska kyrkans webbplats

"Första gången jag hörde ordet apostel, var när min morfar berättade om sin barndom. Det var att ta till apostlahästarna, sa han, då han kom till avsnittet om den långa vägen till skolan. I mitt barnahuvud målades bilden upp om hur morfar valde en häst och galopperade iväg genom skogen till skolhuset.



Det var säkert en kombination av min flickdröm om en egen häst och uppväxten i sällskap av berättelserna om Pippi och Emil, som båda hade varsin egen häst. Tänk, så hade morfar också haft det, när han var en liten pojke.
Många år senare fick jag förklarat för mig att apostlahästar var en skön omskrivning för våra två ben och därmed förstod jag att morfars skolväg inte alls var så sagoskimrande. Det hela handlade om att gå till fots"

söndag 24 juli friluftsgudstjänst i Sjölid, Horla kl 14.00. Ta gärna med kaffekorg.
Apostlahästar eller bil, färdsätt efter eget val :) Välkomna!